Vi rekommenderar att inte använda sliders

2017-09-15 | Webben

Webbplatsägare blir ofta överraskad av denna rekommendation. Ofta betraktar de sliders (även känd som karuseller) som bästa sätt att nå ut med information…

Vi rekommenderar att inte använda sliders

Webbplatsägare blir ofta överraskad av denna rekommendation. Ofta betraktar de sliders (även känd som karuseller) som bästa sätt att nå ut med information av en given produkt/tjänst.

Initialt var vi förälskade av animering av bilder med attraktiva bilder och korta meddelanden. Några år tillbaka använde vi dem stolt på webbplatser.

Vad har förändrats?

Personlig frustration med sliders

När sliders blev utbredd började jag tycka att sliders är irriterande. Precis som de flesta, när jag kommer till en webbsida, fattar jag ett beslut inom några sekunder för att ta en av tre åtgärder:

– Läsa information som jag förväntade mig att hitta där.
– Klicka på något (för att ta mig till den information jag söker).
– Lämna sidan

De flesta sliders rullar automatiskt var 3:e sekund till 5:e sekunder. Vid snabbare hastigheter försvinner slidern innan jag har hunnit läsa innehållet. På vissa webbplatser är den irriterande långsam.

Ibland kommer jag in på en webbplats och tittar på den första bilden och vill ta del av den information jag hittade, men den rullade bort innan jag hunnit läsa texten och ännu värre hann klicka på den. Och om den första bilden inte blir läst med information som framgick, lämnade jag sidan vanligtvis innan jag såg den andra bilden.

I de flesta fall hade slidern ingenting att göra med den information jag sökte. Ofta hämmade de mina ansträngningar för att hitta det jag sökte.

Men vid denna tidpunkt trodde jag fortfarande att de var coola och fortsatte att rekommendera dem.

Studier ang. användarnas interaktion

Långsamt började rapporterna att trilla in i att stora kommersiella webbplatser fann att sliders skadar omvandlingar och försäljning. Studier av webbplatsens besökarbeteende följde snart.

Några av resultaten:
– Endast 1% av besökarna interagerade med sliders.
– Av de 1% klickade de vanligtvis på första bilden.
– Sliders skadar sökmotoroptimering (SEO).
– Sliders fungerar ofta dåligt på mobila enheter.

Sammanfattning

Anledningarna till att vi INTE rekommenderar att använda sliders på webbplatser är:

– Alla text till åtgärder på bilderna är ineffektiva.
– Sliders är dåliga för SEO.
– Många besökare tycker att de är irriterande och hinner inte läsa.

Med det sagt kommer vissa att vilja ha sliders på sina webbplatser ändå, men jag rekommenderar att hitta en annan lösning tillsammans med sin webbyrå.