18 tips för att förbättra online etiketten

18 tips för att förbättra online etiketten, eller netikett, guidar oss hur vi hanterar andra på Internet. Online kommunikation är mycket annorlunda än vid personlig kontakt. Nyans i ton är förlorade för online-läsare. De ser eller hör inte de indikationer som beskriver ditt humör eller avsikter.

Varje dag interagerar miljontals människor online via artiklar, nyhetsbrev, podcaster, email, kommentarer på bloggar och på sociala nätverk. Vi använder dessa plattformar för flera ändamål samtidigt. Internet är ett globalt utrymme med människor med olika bakgrund, synpunkter, situationer, kulturer och språk. Om vi ska lyckas i vår kommunikation måste vi lära oss online etikett.

Vad är annorlunda med online kommunikation?

När du pratar med någon i person ser du ansiktsuttryck och hör tonläget på rösten. Du kan säga instinktivt om något är ett skämt, sarkastiskt, seriöst eller nyfiken. Vi kan se känslor eller kroppsspråk, så vi kan lätt se om något sägs om ilska eller med ett leende.

Dessa plattformar är globala. Det betyder att du kanske pratar med någon som använder ord och system annorlunda än dig. Med global kommunikation i åtanke, låt oss ta en titt på 18 tips för att förbättra online etikett.

  • 1. Respektera andra
    Respektera andras rättigheter och åsikter. Det betyder inte att du måste hålla med dem, och det är okej att låta dem veta att du inte håller med, men är oense på ett respektfullt sätt.
  • 2. Var positiv
    Negativitet leder till mer negativitet. Var medveten om hur starkt språk, STORA BOKSTÄVER, och utropstecken !!! kan uppfattas av läsare. Var försiktig med humor och sarkasm. Inte alla kommer fatta det. Starkt splittrande åsikter garanterar nästan ett gräl online.
  • 3. Välj bilder noggrant
    Bilder kan tas ur sitt sammanhanget (out of context). Folk tenderar att ta en bild för nominellt värde och kommer att ta detta som en indikator på din karaktär. Om du gör något pinsamt i bilden kommer potentiella arbetsgivare att missförstå dina avsikter.
  • 4. Använd klart språk
    Gå för tydlighet och kom till saken. Undvik slang och förkortningar. De betyder inte samma sak för varje läsare.
  • 5. Använd Emoticons om det är lämpligt
    Skriver du tydligt, väljer du ord med omsorg, och använder korrekt grammatik och skiljetecken, kan dina ord förstås annorlunda än vad du tänkt. Det är här uttryckssymboler kan hjälpa till. I en professionell miljö skulle jag hoppa över uttryckssymbolerna, men i samtal med dina vänner kan de hjälpa till att visa ditt humör och reaktioner.
  • 6. Korrekturläsa
    Grammatik och stavning spelar fortfarande roll - även till dina vänner. Dålig stavning och grammatik kan även ändra sammanhanget, vilket gör att läsare får fel intryck.
  • 7. Lär dig verktygen
    Lär dig att använda de verktyg som varje plattform tillhandahåller och använd dem till fullo. Om de till exempel tillhanda håller Emoticons som kan visa stämningen i ditt inlägg, använder du dem så att andra förstår hur du tolkar dina ord.
  • 8. Faktakontroll
    Undersök innehållet innan du delar. Posta inte falska nyheter, även om det är från en person i ditt vänskapskrets. Gör en faktakoll först eftersom du kan göra otvetydig skada på en persons trovärdighet och ofta kan dessa människor inte antingen försvara sig eller ens är medvetna om sådana problem förrän det är för sent. Var inte en delare av falska nyheter, var en sanningsledare.
  • Dela inte kedjebrev vidare.

    Ge referenser där det kan förbättra konversationen. Bara för att det finns text bredvid en persons foto betyder det inte att personen faktiskt sa dessa ord. Även om de sa dessa ord kanske det ligger mer bakom historien. Vi ser bara en fras ur en konversation. Lägg inte in en del av ett citat och antar att det är allt som behövs.
  • 9. Ingenting är egentligen privat
    Du kan tänka på sociala plattformar som en arbetsplats. De är offentliga och du kommer möta många människor du inte känner till. Dina ord har en större publik eftersom du inte kan viska. Inte ens privata meddelanden eller en privat vägg som bara dina vänner kan se är verkligen privata. Allting kan bli skärmfångat eller upprepat. Om du inte skulle säga det över en intercom för alla dina medarbetare och familjer att höra, säg inte det online.
  • Även om du kontrollerar dina integritetsinställningar, var försiktig med vad du delar. Olämpligt material är fortfarande olämpligt. Dela inte något du inte vill att någon annan ska se. Bara för att du har sekretessinställningar på betyder det inte att det kommer att förbli privat.
  • Släpp aldrig ut dina personliga relationer offentligt - särskilt online. Om du behöver dela med dig, var noga med att få tillstånd från alla inblandade. Jag rekommenderar inte att du svarar på dessa typer av inlägg, men om du gör det, se till att du har hört båda sidor av historien först.
  • 10. Ta inte kontakt med vem som helst
    Du har nog hört talesättet "fåglar i en fjäder flock tillsammans". Det är lika sant på nätet. Om du har vänner på nätet som deltar i skumma affärer, kan andra få dig att delta i sin skumma verksamhet.
  • 11. Bryt aldrig ett förtroende
    Dela aldrig någons privata information.
  • 12. Använd falska namn (nicknames) med omsorg
    Om du måste använda ett namn som inte är ditt namn, använd inte något förolämpande eller olämpligt.
  • 13. Svara när du blir tillfrågad
    Om någon frågade dig något direkt, ignorera inte dem. Minst erkänna att du har sett frågan. Antingen svarar du på hela frågan eller svarar du med att det inte passar just nu, utan återkommer senare.
  • 14. Följ Reglerna
    Var noga med att läsa och följa reglerna för plattformen eller gruppen. Om någon inte följer reglerna, upplys dem om reglerna visa dem i form av en länk till dito.
  • 15. Håll det kort och enkelt
    Detta gäller för e-post, inlägg på sociala medier och svar på sociala medier, e-post och bloggar. Människor tenderar att skumma igenom och ibland bara titta på en titel eller ett foto och tror att de känner till sammanhanget, och sedan svarar de utifrån dessa antaganden. Sätt den viktigaste informationen överst och gör texten lätt att skanna. Var kortfattad.
  • 16. Tänk innan du dela och publicerar
    Tänk noga på innehållet innan du delar eller skickar det. Var säker på att du har läst det noga och att det är sant. Du kan inte skicka ett e-postmeddelande. Du kan ta bort ett inlägg, men chansen är hög, det kommer att ses först. De flesta läser inte med avsikt att förstå. De läser med avsikt att svara. Undvik fördomar eftersom detta kan komma anses som ologiskt eller splittrande. Fråga dig själv om det verkligen behöver delas.
  • 17. Skydda ditt rykte
    Vi delar personliga foton, åsikter, videoklipp, länkar till en artikel som vi tycker är intressanta på nästan alla ämnen och går med i konversationer om allt och egentligen inget. All denna "personliga" delning kan göra det enkelt att glömma professionalismen. Det är lättare att bygga ett dåligt rykte än en bra. Det kan ta år att vinna förtroende och ett inlägg förstöra allt.
  • 18. Var förlåtande
    Det är okej att vara oense. Inte allt är avsiktligt. Inte alla kommer att känna till reglerna. Vem som helst kan göra ett misstag och alla förtjänar att bli förlåtna. Om någon medger att de hade fel och ber om förlåtelse, förlåt dem och gå vidare.

Slutord

Online etikett gör Internet till en bättre plats för alla. Det kan skydda både dig själv och andra. Ett förhållande och ett rykte är lättare att skada än att reparera. Detta är lika sant på nätet.

Det finns riktiga människor i andra änden. Människor med verkliga problem, vänner, familj och bekymmer. Det kan alla sammanfattas i en tanke: “gör inte mot andra som du själv inte vill bli behandlad”.